Temat nowego przedmiotu EDUKCJA ZDROWOTNA budzi wiele emocji.
Patrząc na to co mówią media nie dziwimy się, że rodzice się obawiają. Trzeba jednak wiedzę czerpać z wiarygodnych źródeł.
W poniedziałek 16 czerwca odbyło się spotkanie z nauczycielem tego przedmiotu, wicedyrektorem szkoły Panią Ewą Pinocy, która przedstawiła program nauczania i odpowiedziała na pytania obecnych rodziców. Kilka dni później poprzez dziennik została wysłana tematyka zajęć.
Jeżeli ktoś z Państwa ma nadal wątpliwości, obawy czy szereg pytań – proszę poprzez dziennik napisać do Pani Ewie Pinocy.
Drodzy Rodzice!
Edukacja zdrowotna to wychowanie do życia w rodzinie poszerzone o treści związane ze zdrowiem (fizycznym i psychicznym), aktywnością i zdrowym odżywianiem. Zapewniamy, iż tematyka związana z seksualnością i dojrzewaniem niczym się nie różni od tematów obecnie poruszanych na zajęciach wychowania do życia w rodzinie.
Naprawdę nie musicie się niczego obawiać.
Prawdą jest, iż te zajęcia są dobrowolne. Jednak zwróćcie uwagę na tematykę zajęć i na to jak ważne kwestie będą na tym przedmiocie poruszane. Niech dzieci uczą się od nas dorosłych. I pamiętajcie – nic wbrew Wam, ani wbrew naszym przekonaniom.
Tematyka edukacji zdrowotnej dla klas IV-VIII:
Dział I. Wartości i postawy
Pytanie wiodące: Dlaczego zdrowie jest wartością oraz jak rozwijać odpowiedzialność za zdrowie własne i innych osób?
Dział II. Zdrowie fizyczne
Pytanie wiodące: Jak kształtować postawy i umiejętności w zakresie dbania o zdrowie oraz systematycznego monitorowania zdrowia fizycznego i stosowania podstawowej profilaktyki zdrowotnej?
Dział III. Aktywność fizyczna
Pytanie wiodące: Jak systematycznie podejmować pozaszkolną aktywność fizyczną oraz świadomie ograniczać sedentarny styl życia (bezczynność ruchową) w kontekście dbałości o zdrowie, ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki otyłości?
Dział IV. Odżywianie
Pytanie wiodące: Jak zdrowo się odżywiać, aby wspierać swój rozwój fizyczny ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki nieprawidłowej masy ciała?
Dział V. Zdrowie psychiczne
Pytanie wiodące: Jak dbać o dobrostan psychiczny i emocjonalny, w tym poczucie własnej wartości i skuteczności?
Dział VI. Zdrowie społeczne
Pytanie wiodące: Jak budować relacje interpersonalne oparte na otwartości, zaufaniu i podmiotowości w otoczeniu rodzinnym, szkolnym, rówieśniczym i lokalnym?
Dział VII. Dojrzewanie
Pytanie wiodące: Jak akceptować przemiany okresu dojrzewania oraz radzić sobie z jego wyzwaniami i kształtować pozytywny obraz własnego ciała?
Dział VIII. Zdrowie seksualne
Pytanie wiodące: Jak kształtować pozytywną postawę wobec seksualności człowieka wraz z respektowaniem autonomii cielesnej swojej i innych osób?
Dział IX. Zdrowie środowiskowe
Pytanie wiodące: Jak środowisko naturalne i jego zanieczyszczenia wpływają na zdrowie publiczne i indywidualne?
Dział X. Internet i profilaktyka uzależnień
Pytanie wiodące: Co należy wiedzieć na temat bezpiecznego korzystania z Internetu i zagrożeń związanych z zażywaniem substancji psychoaktywnych?
!
Jeżeli ktoś z Was pomimo wszystko myśli o wypisaniu dziecka z tego przedmiotu – to proszę ze względów organizacyjnych do 1 września w sekretariacie złożyć odpowiednie pismo.
Przykładowy wzór pisma od linkiem
https://docs.google.com/document/d/193VY6nD3NXalTsNb8LZEFEn8xeEGnYNP-qIbq78viWE/edit?usp=sharing
Można wydrukować i wypisać
z poważaniem
Barbara Jastrzębska