WIOSENNA POGODA

Dzień dobry Kochane Zajączki!

Wczoraj był pierwszy dzień kwietnia. Marzec mieszał pogodę w garnku, a kwiecień ją przeplata tak jak w wierszu. Posłuchajcie. Poznacie też pewne znane przysłowie.

„KWIECIEŃ PLECIEŃ”
Ach ten kwiecień, psotny kwiecień,
różne figle płata w świecie.
Raz przygrzeje mocno słońce,
że jak w lecie jest gorąco.
Innym razem śniegiem prószy,
że aż wszystkim marzną uszy.

Kwiecień – plecień, bo przeplata, trochę zimy, trochę lata.

Jak wiadomo pogoda w kwietniu potrafi płatać figle. Zdarza się, że jest ona bardzo kapryśna i zmienna. Zapraszam Was zatem do obserwacji pogody. Zastanówcie się, jakie rodzaje pogody znacie i jakim symbolem można je przedstawić?

A teraz troszkę ruchu i poranna gimnastyka.

GIMNASTYKA

Zachęcam Was teraz do wydrukowania i wycięcia kart z  symbolami pogody. Można je też samemu narysować lub z pomocą Rodziców.

pogoda_symbole

Karty możemy wykorzystać na różne sposoby.

– wybieranie tego obrazka, który najbardziej pasuje do aktualnej pogody za oknem;

– kalambury pogodowe – „ty wybierasz jeden symbol pogody i pokazujesz za pomocą gestu/ ruchu, ja zgaduję”;

– czego brakuje? Pokazujemy obrazki przez 20 sekund, po czym prosimy dziecko aby zamknęło oczy i ukrywamy 1-2 obrazki. Zadaniem dziecka jest odgadnąć, jaki symbol został ukryty.

ZABAWY POGODOWE

1.Udawaj różne zjawiska pogodowe

– wiatr – wysoko uniesione ręce, kołysanie, powtarzanie szszsz
– słońce – „żarówki”
– deszcz – uderzanie palcami o podłogę, powtarzanie kap, kap, kap

2. Zabawa muzyczna „Deszczyk pada,  deszczyk pada”

Śpiewamy piosenkę i naśladujemy poszczególne zjawiska pogodowe.

Deszczyk pada, deszczyk pada –  poruszanie paluszkami z góry na dół

wieje silny wiatr   – kołysanie rękami

Błyskawica, grzmot – klaśnięcie/tupnięcie

A na niebie kolorowa tęcza– zataczanie rękami okręgu

PIOSENKA

3.Zabawa oddechowa kropelkami wody

Trzeba wyciąć kilka kropelek deszczu i narysować kałużę. Kochane dzieci! Waszym zadaniem jest przeniesienie za pomocą słomki, bez użycia rąk 🙂 kropli deszczu na kałużę.

4.Zabawa muzyczna z folią

Zachęcam również do zabawy muzycznej z rekwizytem (folią, workiem na śmieci, reklamówką), którą dzieci poznały w przedszkolu. Zabawa ta pomaga dzieciom w zrozumieniu pojęć dotyczących zjawisk atmosferycznych w kwietniu. Poniżej filmik i muzyka.

WIOSENNY WALCZYK

 

5.Masaż relaksacyjny

Masaż relaksacyjny na plecach.
Dzieci dobierają się w pary ze swoim rodzicem.

Jaka dziś pogoda?
Może słońce świeci?- okrężne ruchy dłońmi
Albo deszczyk kropi?- uderzenia opuszkami palców
Nie to deszczyk buty topi- szybkie i mocne ruchy palców
Może ulewa nas zalewa?- oklepywanie dłońmi
Lub piorun trzaska w drzewa?- lekkie klaśnięcie w dłonie
Potem w ziemie szybko leci- opadnięcie dłoni na plecy
Jak się czują wszystkie dzieci?- masowanie po szyi.

6. Zabawy plastyczna „Deszczowa chmurka”

Zabawa plastyczna w tworzenie deszczowej chmury z pewnością zainteresuje każde dziecko. Nie wymaga wielu przygotowań, a frajda i obserwacja spadających strug deszczu zachwyca na każdym etapie tworzenia. Zobaczcie na filmie jak łatwo stworzyć taką pracę (źródło moje dzieci kreatywnie).

KLIK

7. Ćwiczenie grafomotoryczne pt. ,,Kwietniowe  słoneczko”

Na zakończenie proponuję wykonanie wspólnie z dzieckiem ćwiczenia grafomotorycznego. Dzieci malują promyczki za pomocą  farb  palcami .Ta forma aktywności ma na celu kształtowanie umiejętności z zakresu motoryki małej. Rozwija także umiejętność koncentracji i uwagi.

Chętne dzieci mogą zobaczyć filmik o pogodzie.

FILM O POGODZIE

Drodzy Rodzice pozwólcie,  aby dziecko samodzielnie ubrało się na spacer. Dbajcie o to żeby samodzielnie korzystało z toalety i samodzielnie zjadało posiłki. Przypominajcie Waszym pociechom, że po skończonej zabawie odkładamy wszystko na swoje miejsce, a po zajęciach plastycznych dzieci pomagają nam uporządkować przybory plastyczne i swoje miejsce pracy 🙂

Przypominamy o używaniu magicznych słów:  proszę, dziękuję i przepraszam.

Udanej zabawy!

Pozdrawiam i tęsknię za Wami 🙂

Pani Magda

Wielkość czcionki
Kontrast