JAK POWSTAJE CHLEB

Witajcie Kochani!

A teraz mała powtórka:)

ZAPAMIĘTAJ nazwy ludzi i ich zawody, które przyczyniają się do powstania chleba: ROLNIK, MŁYNARZ, PIEKARZ, KIEROWCA, SPRZEDAWCA.

A teraz troszkę ruchu i zabawy.

ZABAWA MUZYCZNA „Mało nas” – wystarczą dwie osoby (ty i brat, siostra lub ktoś dorosły) ale może też być więcej osób. Gdy jest dużo osób, to tworzymy duże koło trzymając się za ręce, a wewnątrz w kółeczku obraca się dwójka osób. Wszyscy śpiewają rytmicznie starą i znaną rymowankę dziecięcą:
Mało nas, mało nas do pieczenia chleba.
Tylko nam, tylko nam,
ciebie tu potrzeba!
(zamiast tego można wymienić imię dziecka, np. Piotrusia potrzeba!)
W tym momencie osoby z wewnętrznego kółeczka zapraszają jedno dziecko do siebie.
W następnej zwrotce wybierają kolejne, itd. Kiedy małe kółko z trudem mieści się już wewnątrz dużego koła, piosenkę śpiewa się odwrotnie:
Dużo nas, dużo nas
do pieczenia chleba,
więc już nam, więc już nam
ciebie nie potrzeba.

Teraz dzieci wracają kolejno do koła zewnętrznego. Zabawę można powtarzać wielokrotnie.
Jeśli bawisz się z jednym lub dwójką dzieci, to pod koniec pierwszej zwrotki łapiecie się za ręce i kręcicie razem, a pod koniec drugiej zwrotki rozdzielacie się i każde z was kręci się samo.

Nauczcie się wierszyka na pamięć, naśladujcie ruchy.

Rolnik – Z. Dmitrocy

Rolnik rano rusza w pole (dziecko maszeruje po pokoju)

orać pługiem czarną rolę. (dziecko zatrzymuje się, kładzie ręce na biodrach i maszeruje w miejscu)

Sieje zboże i buraki, (dziecko, stojąc, naśladuje sianie ziarenek)

z których potem są przysmaki. (dziecko masuje się po brzuchu).

Teraz troszkę zabaw manualnych

ZABAWA SENSORYCZNA „Magiczna mąka” – – na talerzyku, tacce lub podświetlanym blacie rozsypujemy mąkę, tak by dziecko mogło w niej rysować różne kształty (dziecko próbuje określić kolor, zapach, fakturę mąki). Aby taka zabawa pomagała jeszcze lepiej rozwijać małą motorykę, można przedstawić dzieciom wzory, które mają rysować. Przykładowe wzory do pobrania poniżej. Jak najprościej zrobić podświetlany blat? Instrukcja w linku poniżej:

KLIK- JAK ZROBIĆ BLAT

ZABAWA Z ELEMENTEM RÓWNOWAGI „Marsz z woreczkiem na głowie”. Wsypujemy trochę mąki do woreczka śniadaniowego. Zawiązujemy mocno worek i kładziemy dziecku na głowę. Jego zadaniem jest marsz po pokoju, tak aby worek nie spadł z głowy

MASAŻYK „Masażyk z chlebkiem” Dziecko, które pełni rolę chlebka leży na brzuchu, rodzic w roli masażysty pochyla się nad chlebkiem.

Najpierw chleb pokroję. (uderzamy lekko brzegami dłoni po plecach dziecka)

Potem posmaruję. (głaszczemy całą powierzchnią dłoni plecy)

Na to ser położę. (przykładamy wiele razy i na krótko dłonie do pleców)

Pomidora dołożę. (rysujemy małe kółka na plecach)

I posolę, i popieprzę. (dotykamy delikatnie plecy, przebierając palcami)

 Żeby wszystko było lepsze. (masujemy)

Już nie powiem ani słowa, (ugniatamy delikatnie)

bo kanapka jest gotowa. (robimy wielkie „aaaaam”, chwytamy dziecko i oczywiście… zjadamy!)

Pozdrawiamy i życzymy miłego dnia 🙂

Pani Magda, Pani Gabrysia, Pani Ewa, Pani Ela i Pani Martyna

Wielkość czcionki
Kontrast