Żywieniowy trójkąt

Żywieniowy trójkąt

Kochane Dzieci!

Dzisiaj zaczniemy sobie od krótkich trzech pytań. Zastanówcie się chwilkę i postarajcie się odpowiedzieć na nie całymi zdaniami. Jeżeli nie będziecie mieli swoich pomysłów, możecie skorzystać z podpowiedzi. Wierzymy jednak, że sami dacie sobie świetnie radę!!! 🙂

Uwaga! Zaczynamy 🙂

  • Co to znaczy zdrowe żywienie?

(Wybierać produkty zdrowe. Jeść dużo warzyw. Jeść dużo owoców. Unikać słodyczy. Nie pić napojów słodkich. Nie jeść fast-foodów. Jeść różne produkty. Pić dużo wody. Nie solić. Nie przejadać się. Nie jeść tłusto)

  • Jakie produkty są zalecane i niewskazane w prawidłowej diecie?

(Produkty wskazane: różne warzywa, różne owoce, owoce suszone, ciemne pieczywo, kasze, orzechy, ryby, produkty mleczne o małej zawartości tłuszczu, rośliny strączkowe, mięso drobiowe, tłuszcze roślinne, woda. Produkty przeciwwskazane: słodycze, słodkie napoje, słodzona herbata, białe pieczywo, tłuste mięso, tłuste wędliny, słodkie płatki śniadaniowe, słone przekąski, fast-food)

  • Co to znaczy urozmaicenie diety?

(Dla zapewnienia organizmowi wszystkich składników odżywczych należy zadbać o urozmaicanie diety. Nie ma jednego produktu spożywczego, który dostarczałby do naszego organizmu wystarczających ilości wszystkich
składników odżywczych, witamin i minerałów. Z tego powodu należy zadbać o urozmaicenie diety i nie zapominać o odpowiednim wyborze jakości produktów. W ciągu dnia w jadłospisie powinny znaleźć się produkty z każdego poziomu piramidy zdrowego żywienia. Starać się nie jadać monotonnie, wybierać różnorodne produkty)

 

Posłuchajcie piosenki o Piramidzie zdrowego żywienia. Postarajcie się zapamiętać z niej jak najwięcej 🙂

 

Spójrzcie teraz na poniższy obrazek. Postaramy się wspólnie przeanalizować piętra Piramidy, by dowiedzieć się jak najwięcej o zdrowym odżywianiu 🙂

PRODUKTY ZBOŻOWE
Co to są produkty zbożowe? Jakie produkty zbożowe powinniśmy spożywać? (pieczywo razowe, kasze, ryż, płatki, makarony) Są one głównym źródłem energii, dostarczają witamin z grupy B, składników mineralnych (głównie magnezu i cynku) oraz błonnika pokarmowego. Błonnik przyśpiesza trawienie pokarmu, dając uczucie sytości oraz działa jak ‘miotełka w organizmie’ – wiąże i usuwa nadmiar toksyn z naszego organizmu. Należy spożywać około 5 porcji produktów zbożowych w ciągu dnia.

WARZYWA
To niezbędny element prawidłowo zbilansowanej diety, dają uczucie sytości, regulują pracę układu pokarmowego oraz stanowią bombę witaminowa dla dobrej kondycji naszej skóry i prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Warzywa powinny stanowić podstawę każdego posiłku, a nie tylko dodatek do innych produktów na naszym talerzu. Ze względu na odmienną zawartość witamin i składników mineralnych, w codziennym menu powinny znaleźć się zarówno warzywa zielone jak i czerwone, pomarańczowe i żółte. Warzywa powinny być spożywane codziennie do wszystkich posiłków i jako przekąski.

OWOCE
Kolejna grupa produktów niezbędnych w odpowiednio zbilansowanej diecie. Owoców w przeciwieństwie do warzyw, nie możemy spożywać bezkarnie. Powodem tego jest wysoka zawartość w owocach naturalnego cukru – fruktozy, która szczególnie w porze wieczornej, nie jest już metabolizowana przez naszą wątrobę. Owoce powinny stanowić bazę każdego drugiego śniadania w postaci pysznej sałatki, koktajlu lub po prostu całej sztuki. W ciągu dnia powinniśmy spożywać 2 porcje owoców.

PRODUKTY MLECZNE
Mleko, kefiry, maślanki, jogurty, sery, twarogi to bardzo ważna grupa produktów, zwłaszcza
w diecie dzieci i młodzieży. Nabiał dostarcza najlepiej przyswajalnego wapnia, wysokowartościowego białka oraz witamin (głównie A, D i B2). Najważniejszym składnikiem, jest wapń, ze względu na jego ważną rolę w budowie mocnych kości i zębów. W ciągu dnia powinniśmy spożywać 3 porcje nabiału.

MIĘSO, DRÓB, WĘDLINY, RYBY, JAJA, NASIONA ROŚLIN STRĄCZKOWYCH
Produkty mięsne, ryby, jaja są w diecie źródłem pełnowartościowego białka, żelaza, cynku oraz witamin z grupy B. Mięso, drób, ryby i jaja stanowią źródło białka i tłuszczu pochodzenia zwierzęcego. W celu utrzymania dobrego stanu zdrowia warto wybierać chude gatunki mięs i ich przetwory. W przeciwieństwie do pozostałych produktów w przypadku ryb istnieje zasada – im ryba tłustsza tym zdrowsza. W owej grupie produktów znajdują się również suche nasiona roślin strączkowych (soja, soczewica, ciecierzyca, groch, fasola, bób) jako doskonały
zamiennik mięsa i jego przetworów. Odpowiednio zbilansowana dieta zakłada spożycie przynajmniej dwa dni w tygodniu dań bezmięsnych na bazie tych cennych produktów.

TŁUSZCZE
Większość tłuszczu w diecie powinna pochodzić z ryb, orzechów, pestek, oliwek, awokado i tłuszczów roślinnych, jak np. olej rzepakowy, sojowy, słonecznikowy, oliwa z oliwek. Tłuszcze powinny stanowić jedynie dodatek do potraw. Należy również ograniczyć produkty zawierające dużo niezdrowego tłuszczu. W ciągu dnia powinniśmy spożywać nie więcej niż 2 porcje tłuszczu.

SŁODYCZE
Nadmierny udział cukru w diecie, pochodzącego ze słodkich przekąsek oraz wysoko przetworzonych produktów zbożowych i mlecznych, prowadzi do rozwoju nadwagi, otyłości i innych chorób dieto-zależnych. Doskonałą alternatywą dla wysokokalorycznych słodyczy mogą być desery na bazie miedzy innymi naturalnych suszonych owoców, orzechów, płatków i czekolady o dużej zawartości kakao.

 

Zapraszamy Was teraz do naszych Kart Pracy 4 na stronę: 59 oraz 63.

 

Jako podsumowanie i utrwalenie naszych dzisiejszych zajęć – posłuchajcie wiersza i postarajcie się odpowiedzieć na pytania 🙂

Piramida żywienia

By nasz organizm był bogaty w witaminy,
jedz przede wszystkim owoce i jarzyny.
Nabiał, czyli mleko, sery i jogurty to także ważna sprawa,
bez ich korzystnego wpływu na kości źle skończyć może się zabawa.
Nie zapomnij także o zbożowych produktach: 
makaronach, ciemnym chlebie no i bułkach.
Do pieczywa dodawaj zawsze chudą wędlinkę,
pieczoną pierś kurczaka, indyka lub gotowaną szynkę.
Pamiętaj także, o mięsie do obiadu, 
by nabrać dużo siły i na podwórku móc dawać czadu.
Ryby, jajka i nasiona roślin strączkowych,
stanowią podstawę żywieniowych nawyków zdrowych.
O olejach roślinnych i orzechach też warto pamiętać, 
by nasze główki mogły myśleć, a nie pękać.
Jednak to woda stanowi podstawę całego żywienia,
jest dobra zarówno dla naszej skóry jak i orzeźwienia.
Tak też mój przedszkolaku, duży, średni czy też mały, 
miej na uwadze zasady zdrowego żywienia, które właśnie się zaprezentowały.

  • Co powinniśmy jeść, żeby dostarczyć organizmowi witaminy?
  • Co to jest nabiał?
  • Jakie mamy produkty zbożowe?
  • Co powinniśmy dodawać do pieczywa?
  • Jakie produkty są ważne, by nasze głowy mogły dobrze myśleć?
  • Co jest podstawą zdrowego żywienia?

 

Na zakończenie mały rebus:

 

 

 

Powodzenia Motylki 🙂

Opracowanie: Martyna Guzik i Dominika Machnik.

Wielkość czcionki
Kontrast