Wszystkie dzieci nasze są!

Kochane dzieci!

Dzisiaj 1 czerwca, czyli Wasze święto – Dzień dziecka 🙂 Możecie odłożyć książeczki na bok, żadnych kart pracy dzisiaj nie będzie 🙂 🙂 🙂 hurrra

Zastanówcie się dzieciaki i postarajcie się odpowiedzieć całym zdaniem na pytania:

  • Co to znaczy „być dzieckiem”?
  • Czy lubicie być dziećmi? Dlaczego tak/nie?
  • Po co jest Dzień Dziecka?

Posłuchajcie teraz wierszyka:

Prawa i obowiązki

Nie wiem czy ci ktoś powiedział,
byś o swoich prawach wiedział?
Chciałbym, lecz co znaczy prawo?
Już wyjaśniam, bijąc brawo,
za twoje mądre pytanie.
W odpowiedzi dam zadanie.
Prawo przywilejem nazwiesz,
bo dostaniesz, co zapragniesz.
Pomyśl, co tobie funduje?

Dzięki niemu nie głoduję.
Małym zwą mnie, lecz człowiekiem.
Nie zagraża mi nikt biciem.
I codziennie dobrze życzy,
cicho mówi, a nie krzyczy.
Źle coś zrobię, to tłumaczy,
mądre granice wyznaczy.
A ty wiesz, co to granice?
Znam z bajki chytrą lisicę,
cicho sobie w lesie siedzi,
czeka na niesforne dzieci.
A kiedy je w łapy schwyci,
tylko krzyk po lesie leci.
Sam nie mogę iść do lasu,
las granicą jest do czasu,
aż podrosnę i zrozumiem,
co już wiem, czego nie umiem?
Obowiązki poznaj teraz,
chyba znany ci ten wyraz?
Dziś wymienię najważniejsze,
sam odkryjesz te ciut mniejsze:
Jeść skończyłeś, to zaczynaj,
do kuchni znosić naczynia.
Po zabawie, sprzątnij klocki.
Umyj ząbki, uczesz loczki.
Ładnie odłóż swe ubranko,
na stoliczek lub krzesełko.
Zapamiętaj wszystko ładnie,
swoje prawa znaj dokładnie,
może staną się podporą,
nawet znać je – to już sporo!

Dacie radę odpowiedzieć na pytania? Słuchaliście uważnie? 🙂

  • O czym był ten wiersz?
  • Czym są prawa?
  • Jakie prawa zostały wymienione w wierszu?
  • Czym są obowiązki?
  • Jakie obowiązki zostały wymienione w wierszu?
  • Czy macie jakieś obowiązki? Jakie w domu, jakie w przedszkolu?
  • Po co nam prawa i obowiązki? Czemu mamy je znać?

Prawa i obowiązki są po to, by wszystkim lepiej się wspólnie żyło. Prawa to to, co nam się należy, co zostało zapisane w Konstytucji, czyli najważniejszych dokumencie państwowym, a jeśli nie jest to spełniane to możemy się z tym zgłosić do sądu. Obowiązki natomiast to to, co my mamy zrobić, dać od siebie. One również pomagają nam lepiej żyć w społeczeństwie. Musimy znać prawa, by nikt nie zrobił nam krzywdy, by nie pozwalać sobie na złe traktowanie. Prawa dziecka są spisane w Konwencji Praw Dziecka, a za ich nieprzestrzeganie obowiązują kary. Istnieją również organizacje takie jak UNICEF, które dbają o to, by były one przestrzegane, starają się odkrywać przypadki łamania praw dziecka i wyciągać z nich konsekwencje.

Krótkie ćwiczenie przed nami 🙂 Postarajcie się teraz do wymienionych praw wymyślić odpowiadające im obowiązki:

  • prawo do wypoczynku, ale i obowiązek nauki
  • prawo do życia,
  • prawo do jedzenia,
  • prawo do miłości, wychowania w rodzinie,
  • prawo do wolności od przemocy, 

 

Zapraszamy Was teraz do wysłuchania piosenki, możecie się troszkę poruszać 🙂

„Kolorowe prawa” –  Waszym zadaniem będzie teraz rozszyfrować, które zdania są prawdziwe, a które nie.

  • Mam prawo uderzyć kolegę, kiedy on mnie uderzył.
  • Mam prawo płakać, kiedy jest mi bardzo smutno.
  • Mam prawo nic nie robić na zajęciach zawsze, kiedy mam na to ochotę.
  • Mam prawo bawić się z kim chcę.
  • Mam prawo zaglądać do cudzych szuflad.
  • Mam prawo powiedzieć, że mam zły humor.
  • Mam prawo do kontaktów z mamą i tatą, nawet gdy rodzice nie mieszkają razem.
  • Mam prawo zniszczyć rysunek kolegi/koleżanki, jeżeli mi się nie podoba to, co namalował/a lub jestem zły.
  • Mam prawo do zabawy po zajęciach.

 

Na koniec chcemy dołączyć się do życzeń kotka i życzyć w tym Waszym dniu wszystkiego co najwspanialsze 🙂 🙂 🙂

Nie zapomnijcie o niespodziance! Widzimy się wszyscy o godzinie 17 na Zoomie, by świętować razem Dzień Dziecka. Z utęsknieniem czekamy na to, by zobaczyć Wasze uśmiechnięte buźki 🙂 🙂 🙂

 

Opracowanie: Martyna Guzik i Dominika Machnik

Wielkość czcionki
Kontrast