KAŻDY JEST INNY

Witajcie drogie Dzieci!!!

Wsiadamy dzisiaj do pociągu i jedziemy, jedziemy…

Nagle pociąg zatrzymuje się.

I co będzie dalej? Dowiecie się już za chwilę…

 

PUF, PUF… I stacja

Kogo tutaj widzicie? Na I stacji spotykamy panią, która trzyma w ręku specjalną laskę oraz smycz i zapiętego w niej psa. Kto to jest? Ta pani jest osobą niewidomą albo słabowidzącą. Z pewnością chciałaby zobaczyć Was w pociągu, ale nie może, bo ma bardzo chore oczy. Jak myślicie, po co tej pani pies i laska?

BRAWO!!! Piesek i laska pomagają niewidomej osobie w poruszaniu się po drodze. Zastanówcie się, w jaki sposób Wy moglibyście pomóc osobie niewidomej? Na pewno pomożecie takiej osobie wyobrazić sobie np. dane miejsce, w którym się znajdujecie, opisując jej to co widzicie na własne oczy.

PUF, PUF … II stacja

Na tej stacji oglądamy przez okna chłopca, który nie potrafi chodzić. Jest niepełnosprawny ruchowo, więc porusza się na wózku inwalidzkim. Jednakże jest on wesoły, chce tak jak i wy mieć kolegów i koleżanki. W tym miejscu jego koledzy spisują się na medal – bez problemu pomagają swojemu koledze.

A jakie Wy macie pomysły na pomoc takiej osobie? Myślimy, że możecie ją zaprosić do wspólnej zabawy np. gry planszowej.

PUF, PUF … III stacja

Na kolejnym przystanku nasz wzrok przykuwają wymachy rąk ludzi. Co to za dziwna zabawa?  Otóż, to osoby nieme czyli niemówiące. Te niezwykłe ruchy rąk to sposób ich komunikowania się ze światem – za pomocą gestów albo języka migowego (czyli pokazywanego ruchami rąk).

Jakie zabawy zaproponowalibyście dzieciom, które nie mówią? Może wspólny niemy teatrzyk?

PUF, PUF … IV stacja

W tym miejscu widzimy osobę, która trochę inaczej rozumie świat. Czasem ma problemy w nauce. Częściej niż Wy potrzebuje pomocy i opieki drugich osób np. podczas zabawy i innych czynności życiowych. Mówi się, że jest to osoba niepełnosprawne intelektualnie.

Na pewno znajdzie ona dobrych kolegów i koleżanki wśród Was. A taką osobą można bawić się w przeróżne zabawy oraz udzielać im pomocy, np. przy zapinaniu guzików.

PUF, PUF … Koniec wycieczki. Pora wysiadać 😉

Kochani, kogo zobaczyliście podczas naszej wyprawy?

Tak, poznaliście ludzi niepełnosprawnych – czyli osoby, które mogą mieć problemy z myśleniem, widzeniem, słyszeniem, a nawet wykonaniem pewnych ruchów czy umiejętności.

Zwróćcie Kochane Dzieci uwagę, że każdy człowiek jest inny. Różnimy się od siebie, zarówno wyglądem, jak i zainteresowaniami oraz poglądami (czyli tym, że każdy człowiek ma swoje zdanie na różne tematy). Różnorodność jest czymś normalnym, a nie wyjątkowym. I dlatego należy ją szanować 🙂

Proponujemy Wam teraz, abyście spróbowały wyobrazić sobie, o ile trudniej jest wykonywać codzienne czynności, kiedy jest się osobą niepełnosprawną.

Wykonajcie 3 ćwiczenia:

ĆWICZENIE „PRZEWODNIKU, PROWADŹ” – zamknijcie oczy i poruszajcie się w pokoju według słownych wskazówek rodzica bądź rodzeństwa.

ĆWICZENIE „RĘCE MÓWIĄ” – spróbujcie się zamienić w osobę, która nie mówi, a chce rodzicom coś powiedzieć, np.

  • POPROSZĘ PICIE,
  • DZIĘKUJĘ,
  • ZAPRASZAM NA LODY.

ĆWICZENIE „BEZ NOGI” – wyobraźcie sobie, że nie macie jednej nogi, unieście ją do góry i próbujcie się przemieszczać po pokoju.

Trudne to wszystko – prawda?

Zerknijcie teraz na filmik, który opowiada o pomocnych wilkach Czerwonego Kapturka:

https://www.youtube.com/watch?v=XAINfR3l16I

A teraz odpowiedzcie na pytania:

Kogo spotkał Czerwony Kapturek?

Czy wilki były złe?

Co robiły pieski?

BRAWO!!!

Jak wiecie i my możemy pomóc ludziom niepełnosprawnym?

Jak powinniśmy się wobec nich zachowywać? 😊

Myślimy, że dzisiejsza przejażdżka może Wam pomóc odpowiedzieć na to pytanie – namalujcie obrazek, który odpowie na powyższe pytanie. Zróbcie to na kartce A4 i prześlijcie Wasze dzieła na adres: misia.machnik@gmail.com do niedzieli (31.05.).

TO JEST SPECJALNE ZADANIE DLA WAS, bo stworzymy z wszystkich obrazków wspaniałą galerię – Nasz wspólny KODEKS DOBREGO ZACHOWANIA SIĘ WOBEC OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH.

POWODZENIA!!! Czekamy z niecierpliwością na Wasze dzieła 😊 😊 😊

A na czas tworzenia Waszych malunków wsłuchajcie się w piękną piosenkę podsumowującą całe nasze zajęcia:

POWODZENIA KOCHANI!!!

Opracowanie: Dominika Machnik i Martyna Guzik.

Wielkość czcionki
Kontrast