RODZICU….Jak organizować dziecku naukę w domu?

W związku z wprowadzeniem nauczania zdalnego w sytuacji zagrożenia epidemicznego przygotowaliśmy dla Państwa krótki poradnik dotyczący organizacji procesu nauki w warunkach domowych. Obecna sytuacja jest wyzwaniem zarówno nauczycieli, jak i dla Państwa i Waszych pociech. Znajdziecie tu Państwo wskazówki dotyczące dostosowania przestrzeni i czasu oraz zapewnienia optymalnych warunków do nauki swoim dzieciom.

CZAS NA NAUKĘ:

  1. OGÓLNE SUGESTIE
    a.) Wiedza o mózgu i jego możliwościach podpowiada nam, że najbardziej OPTYMALNYM CZASEM na naukę są godziny, w których dziecko przebywałoby w szkole.  Zwykle nasi uczniowie są najbardziej efektywni od 9:00 do 12:30.  A ich gotowość do nauki przypada między 8:00 a 15:00.
    b.) STAŁOŚĆ – warto – z góry – ustalić stałe godziny na naukę w domu.  Powinno to dotyczyć pięciodniowego tygodnia pracy! Czas na naukę nie powinien być przerywany na inne czynności, które można odłożyć na później.
    c.) 45-minutowa LEKCJA – to maksymalny czas pracy w ciągu, który podyktowany jest możliwościami procesu poznawczego jakim jest uwaga i koncentracja.
  2. TEORIA – TEORIĄ, A ŻYCIE…
    Od czego uzależniony jest czas na naukę?
    – Różnego czasu dodawania przez nauczycieli materiałów i zadań do wykonania;
    – dostępu do komputera i Internetu;
    – czasu pracy rodzica i jego dostępności;
    – wieku, możliwości dziecka, jego stanu psychofizycznego, stopnia zaspokojenia potrzeb podstawowych;Doskonale rozumiemy sytuację, w której więcej niż jedno dziecko ma za zadanie uczyć się w domu, konkuruje
    o przestrzeń, czas i dostęp do komputera z inna osobą, rodzeństwem czy rodzicem.  Dlatego tak ważne jest dostosowanie warunków do indywidualnych potrzeb Państwa rodziny, z jak największym dostosowaniem do zasad stałości i ciągłości nauki.

KIEDY DZIECKO NIE POWINNO SIĘ UCZYĆ?

a.) Bezpośrednio po obfitym posiłku, zwłaszcza głównym tj. obiedzie, kolacji – ponieważ organizm nastawiony jest na trawienie; wtedy zalecany jest czas na odpoczynek;
b.) Późnym wieczorem, po godzinie 20:00 – 21:00;
c.) Kiedy dziecko jest chore, przeziębione;
d.) Kiedy dziecko jest w silnych emocjach –np. złość, strach, ekscytacja (najpierw należy przepracować z nim sytuację i pozwolić na przeżycie emocji); warto zwrócić na to uwagę, gdyż znajdujemy się obecnie w sytuacji, która może generować w dzieciach lęk;

ORGANIZACJA MIEJSCA DO NAUKI

a.) Stałe miejsce do nauki – najlepiej, jeżeli będzie to własny pokój i własne biurko (jeżeli w domu jest kilkoro dzieci do jednego biurka czy komputera należy ustalić godziny pracy, podział wspólnej przestrzeni, itp.);
b.) Biurko uporządkowane, wszystkie przybory i pomoce na swoim miejscu, ogólny porządek w pomieszczeniu;
c.) Wysokość biurka i krzesła dostosowana do wzrostu dziecka;
d.) Światło powinno padać od strony lewej lub z prawej, w zależności od tego czy dziecko jest prawo czy leworęczne;
e.) Cisza i spokój, tj. brak bodźców rozpraszających w tle typu telewizor, grające radio, głośne rozmowy domowników;

PODSUMOWUJĄC…. DEKALOG NAUKI W DOMU

  1. ZRÓBCIE TYGODNIOWY PLAN PRACY
  2. USTALCIE STAŁE GODZINY NAUKI
    Niech będą kompromisem między możliwościami dziecka, a warunkami rodzinnymi
  3. USTALCIE MIEJSCE I PRZESTRZEŃ DO NAUKI
  4. ZADBAJCIE O ODPOWIEDNI POZIOM SKUPIENIA
    nie za dużo bodźców rozpraszających, spokój
  5. NIE MIESZAJCIE KONTEKSTÓW
    miejsce do nauki jest miejscem do nauki, unikajcie jedzenia, zabawy i innych czynności w miejscu do nauki
  6. ZACZNIJCIE OD ZADAŃ TRUDNIEJSZYCH DLA DZIECKA
    lub rodzica, o ile pracuje z dzieckiem
  7. NIE ODRYWAJCIE DZIECKA OD NAUKI
    Nie zadajemy pytań niezwiązanych z zadaniem
  8. PRACUJCIE W TRYBIE LEKCYJNYM
    ok. 45min – przerwa 10min – 45min – przerwa 10min – itd.
  9. NAPROWADZAJCIE, WSPÓŁTOWARZYSZCIE, PYTAJCIE, ZACIEKAWIAJCIE
  10. ZAUWAŻAJCIE WYSIŁEK DZIECKA…

SZANOWNI RODZICE!
Najbliższy weekend wydaje się być dobrym czasem na skonstruowanie planu pracy na nadchodzący tydzień. Proponujemy sporządzić go wspólnie z wszystkimi domownikami.
Dzieci widzące Państwa inicjatywę poczują się bezpieczniej, także dzięki dobrej organizacji i zaplanowaniu nauki
w domu. Mogą mieć poczucie wpływu na tą trudną sytuację. Jednocześnie dzięki poczuciu przewidywalności i stałości uniknięcie Państwo możliwych kłótni i pojawiających się problemów, np. w sytuacji ryzyka przedłużania się społecznej kwarantanny.

W razie pytań i potrzeby konsultacji, zapraszamy do kontaktu.

Przemysław Sikora

Wielkość czcionki
Kontrast