Dziś okiem tyflopedagoga….

W normalnych warunkach nasze oko mruga około 12 razy na minutę. Podczas pracy przy komputerze częstotliwość mrugania znacząco się obniża, co uniemożliwia wystarczające nawilżenie spojówki i rogówki. Ponadto, zwykle koncentrujemy wzrok raz na przedmiotach bliskich, a raz na oddalonych. Przed monitorem oczy użytkownika pozostają przez dłuższy czas skupione na jednym obiekcie. Prowadzi to do osłabienia zdolności akomodacyjnych i osłabienia mięśni oka. Niekorzystny wpływ na wzrok ma również promieniowanie ekranu komputerowego. W trakcie długotrwałego korzystania z komputera w nieodpowiedni sposób pojawiają się osłabienie wzroku, ból, drapanie, swędzenie oczu oraz uczucie „piasku pod powiekami”.
Niedostateczna ilość filmu łzowego może prowadzić do schorzenia, zwanego Zespołem Suchego Oka (ang. Dry Eye Syndrome). Czasem towarzyszą temu bóle głowy i trudności w koncentracji. Dodatkowe podrażnienia pojawiają się, gdy pracujemy w niewietrzonym pomieszczeniu. Zapewniając naszym oczom odpowiednią ochronę, możemy uniknąć większości nieprzyjemnych dolegliwości.
Jak to zrobić?
1. Zadbaj o prawidłowe ustawienie monitora. Monitor komputera ustaw bokiem do okna, żeby zapewnić sobie dostęp do światła naturalnego. Oświetlenie nie powinno się w nim odbijać, gdyż pojawiające się refleksy dodatkowo męczą wzrok. Odległość twarzy od ekranu wynosić powinna 40–75 cm (40 – 50 cm to minimum). Jego środek powinien się znajdować 10–22 cm poniżej oczu. Łatwo możesz to sprawdzić. Gdy usiądziesz w pozycji wyprostowanej, pierwszy wiersz na monitorze powinien znajdować się nieco poniżej linii Twojego wzroku.
2. Optymalne nawilżenie. Obniżenie częstotliwości mrugania podczas pracy przed komputerem powoduje wysychanie spojówki i rogówki. Aby uchronić się przed tymi przykrymi dolegliwościami stosuj odpowiednie krople do oczu zapewniając im optymalny poziom nawilżenia.
3. Zafunduj oczom fitness. Kilkuminutowa gimnastyka gałki ocznej pozwoli wzmocnić mięśnie oka i poprawić akomodację. Oderwij wzrok od komputera i popatrz przez parę chwil w dal, zataczaj oczami ósemki, spójrz na boki pod różnymi kątami. Możesz wypróbować też „palming” czyli stan pełnej relaksacji oka. Zasłoń oczy środkiem dłoni, tak aby nie uciskać gałek ocznych i wyobraź sobie absolutnie głęboką czerń.
4. Zadbaj o dobrą formę. Odpowiednia ilość witamin i mikroelementów utrzymuje w dobrej kondycji cały organizm, ale wpływa także na narząd wzroku. Najważniejsza dla niego jest witamina A, C i E oraz cynk, selen i magnez. Dobry wpływ na wzrok ma także codzienna aktywność fizyczna, ponieważ zmniejsza ona ciśnienie krwi w organizmie dlatego pamiętaj o codziennej dawce ruchu.
5. Pisz tak, aby wygodnie było czytać. Dobierz odpowiedni rozmiar i krój czcionki. Używaj fontów przynajmniej o 3 punkty większe od najmniejszych, jakie jesteś w stanie odczytać i postaw na ich prostotę. Zadbaj o kontrast między znakami i tłem. Najmniej obciążające dla oczu są zestawienia kontrastowe, a przede wszystkim klasyczny czarno-biały. Podczas redagowania tekstu używaj funkcji powiększonego okna edytora, który jest bardziej przyjazny dla wzroku.
6. Oszczędzaj wzrok. Jeśli nie musisz nie siedź przy komputerze. Poczytaj coś ciekawego w formie papierowej, powyglądaj za okno. Pograj z rodzicami lub rodzeństwem w planszówki, pomóż mamie i tacie w codziennych obowiązkach. W weekend jeśli nie musisz spróbuj nie korzystać z komputera.
7. Stwórz klimat dla oczu. Postaraj się, aby w pomieszczeniu, w którym pracujesz, powietrze nie było suche. Optymalny poziom wilgotności wynosi 45–55 proc. Często wietrz pokój, a jeśli masz podłączaj czasami nawilżacz. Zadbaj, aby wszystkie meble w pomieszczeniu nie były zakurzone.
8. Pamiętaj o prawidłowej postawie siedzącej podczas pracy z komputerem, odpowiednim ustawieniu krzesła.

Wielkość czcionki
Kontrast