Ćwiczenia profilaktyczno-relaksacyjne oczu do samodzielnego wykonania w domu.

Dzisiaj mam dla Was propozycję ćwiczeń wspierających nasz wzrok. W związku, z tym, że więcej czasu spędzacie przy komputerze Wasze oczy się bardziej męczą. Ważne jest dbanie o nie. Jedną z form pomocy im są ich ćwiczenia. Poniżej polecam kilka.

USPRAWNIAJĄCE I WZMACNIAJĄCE MIĘŚNIE OKA:
1. „Rysowanie” palcem i nosem ósemek w powietrzu.
2. Wzrok kierujemy raz w górę raz w dół, raz w prawo raz w lewo, po skosie ( po 10 razy).
3. Staramy się powoli kreślić wzrokiem okręgi, spirale, klucz wiolinowy…
4. Stosujemy przerzutność wzroku – patrzymy raz blisko a raz daleko.
5. Kierujemy nasz wzrok tak jak byśmy chcieli zobaczyć własne czoło, następnie kierujemy wzrok na nasz czubek nosa.
6. Ruchy wahadłowe gałek ocznych – z zamkniętymi oczami wyobraź sobie wahadło zegara i powoli śledź ten wyimaginowany ruch.
7. Zbieżne ruchy gałek ocznych – to nieco trudniejsze ćwiczenie. Wyciągnij przed siebie rękę i prowadź palec wskazujący w kierunku oczu, śledząc jego ruch wzrokiem.
8. Stosuj wizualizację ruchomych obiektów z zamkniętymi oczami – wyobraź sobie liście pędzące na wietrze, dzieci grające na boisku w piłkę, przejeżdżające samochody, lecące po niebie ptaki. Ważne, aby głowa była nieruchomo.
9. Rysowanie i obrysowywanie – rysuj oczami trójkąty, koła i inne figury geometryczne, obrysowuj wzrokiem przedmioty znajdujące się obok ciebie np. szafkę, kwiatek.
ODPRĘŻAJĄCE:
1. Stosuj „kąpiele” słoneczne – usiądź na chwilę z twarzą skierowaną na słońce, z zamkniętymi oczami. Pozwól niech promienie słońca ogrzeją Twoją twarz i oczy. Przesuwaj powoli głowę z prawa w lewo.
2. Zasłanianie dłońmi oczu tak, by osiągnąć maksymalną ciemność i patrzenie w tą ciemność 0,5 do 1 minuty.
3. Obserwacja przedmiotów odległych: chmur na niebie, dachów domów, drzew.
NAWILŻAJĄCE:
1.Mruganie powiekami.
RELAKSACYJNE:
1. Wpatrywanie się w czarny punkt (koło lub kwadrat na kartce) około 1 minuty.
2. Na stojąco z zamkniętymi oczami lekko kiwamy się na boki w prawo i w lewo, do przodu i do tyłu. Pamiętajmy o tym, by zdjąć okulary.

Pamiętajcie również o tym, aby:
1. Ograniczyć stres i napięcia, relaksować się.
2. Wprowadzać krótkie kilkuminutowe przerwy w pracy (pracując przy komputerze, pisząc, czytając prasę i książki, odrabiając lekcje, ucząc się, oglądając telewizję…) – tym samym ograniczając nadmiernie długie działanie wymagające pracy z bliska.
3. Prowadzić higieniczny tryb życia, zdrowo się odżywiać i wysypiać się.
4. Regularnie badać wzrok raz do roku.
5. Wykonywać ćwiczenia regularnie. Nie zajmują one zbyt wiele czasu, wystarczy 10 – 15 minut dziennie!

Wielkość czcionki
Kontrast