ĆWICZENIA ODDECHOWE I ARTYKULACYJNE

Szanowni Rodzice,

zachęcam do codziennych ćwiczeń logopedycznych z dzieckiem.

Aby nasz aparat artykulacyjny sprawnie funkcjonował powinno się wykonywać zarówno ćwiczenia oddechowe, jak i ćwiczenia usprawniające pracę narządów artykulacyjnych (języka, warg, policzków, podniebienia miękkiego, żuchwy).

Dzisiaj proponuję zestaw ćwiczeń oddechowych oraz wzmacniających mięśnie języka, warg i policzków. Zachęcam do wykonywania ich razem z dzieckiem, najlepiej przed lustrem każdego dnia. POWODZENIA!

Aby usprawnić oddychanie:

  • Robienie kleksów z farby wodnej, dmuchanie na nie przez słomkę z różną siłą i pod różnym kątem. Rozdmuchiwana farba przypomina barwne kwiaty.
  • Dmuchanie na plastikowe mini zabawki na kółkach, z taką siłą, aby mogły się przemieszczać.
  • Dziecko trzyma w dłoni mały kłębek wełny. Po głębokim wdechu nosem wydmuchują powietrze ustami wprawiając tym samym kłębek w ruch.
  • Zabawa w „Rozpędzanie chmurek”. Dziecko leży swobodnie na plecach. Nogi są ugięte w kolanach, stopy oparte o podłogę, ręce leżą wzdłuż tułowia. Wciąga powietrze nosem, swobodnym, płynnym ruchem unosząc ręce w górę i stara się rozpędzić przed sobą chmurki. Ponieważ ręce nie rozpędziły chmurek, wracają do pozycji wyjściowej. Wówczas dmuchaniem stara się rozpędzić chmury.
  • Zabawa z piórkiem. Dziecko swobodnie poruszają się, trzymając w dłoni ptasie piórko. Podrzucają je do góry, a następnie dmucha na nie tak, aby jak najdłużej unosiło się w powietrzu.
  • Dmuchanie na świecę w taki sposób, aby płomień wyginał się, ale nie zgasł.
  • Puszczanie baniek mydlanych. Mobilizowanie dziecka do wykonania jak największej bańki mydlanej.
  • Dziecko bierze, do ręki rurkę i poprzez nią stara się dmuchać na swoją dłoń albo na watkę umieszczoną na dłoni.
  • Zabawa w „Gotowanie wody”. Dziecko dmucha przez rurkę zanurzoną w wodzie tak, aby tworzyły się pęcherzyki powietrza n
  • a jej powierzchni. Musi dmuchać długo, krócej, jak najkrócej, słabo, mocno, bardzo mocno, woda gotuje się, kipi itp.
  • Wydmuchiwanie kółek z pary na lustrze.
  • Granie na organkach, piszczałce, gwizdanie itp.

Aby usprawnić język:

  • mlaskamy,
  • układamy język w rurkę,
  • kląskamy (jak robi konik?),
  • wypychamy językiem policzki,
  • wsuwamy język pod górną i dolną wargę,
  • dotykamy czubkiem języka kolejnych zębów,
  • formujemy język szeroko i wąsko w jamie ustnej,
  • przesuwamy czubek języka zygzakiem po podniebieniu,
  • przesuwamy czubek języka od górnych zębów wzdłuż podniebienia.

Aby usprawnić wargi:

  • cmokamy,
  • parskamy, prychamy,
  • na przemian robimy „dzióbek” i rozszerzamy usta jak do uśmiechu,
  • wydymamy, zaciskamy, rozluźniamy, masujemy wargi palcami,
  • układamy wargi jak do wymawiania samogłosek: A, O, U, E, Y, I,
  • przy zaciśniętych zębach, naprzemiennie zakładamy wargi na siebie.

Aby usprawnić policzki:

  • poruszamy policzkami jak żaba,
  • wydymamy je i wciągamy do wewnątrz,
  • masujemy policzki dłońmi, okrężnymi ruchami.

PRZYJEMNEJ ZABAWY I POWODZENIA!!!

Wielkość czcionki
Kontrast