OBCY – NIEZNAJOMY

Witajcie kochane Biedroneczki!

Jak myślicie…

Czy mamy prawo mieć swoje sekrety i tajemnice?
Czy musimy mówić innym wszystko o sobie tylko dlatego, że oni zadają nam pytania?
Czy powinniśmy przestrzegać zakazów i nakazów rodziców?

W odpowiedzi na te pytania pomoże nam pewna bajka. Zapraszam do wspólnej zabawy. Zaczynamy!

W dzisiejszą podróż zabierze Was mała dziewczynka, w czerwonej sukience i pelerynie, przez las idzie dróżką, spotyka wilka… Czy wiecie jak ma na imię?

Posłuchajcie teraz bajkę o Czerwonym Kapturku, przypomnimy sobie treść.

Porozmawiajmy teraz na temat bajki (starajcie się odpowiadać całymi zdaniami):

– Jakie rady dała Mama Czerwonemu Kapturkowi przed wyjściem do chorej Babci? (nie schodź z drogi, nie rozmawiaj z nieznajomymi, idź prosto do Babci)

Kogo spotkał Czerwony Kapturek w drodze do Babci ? (Nieznajomego-Wilka)

Co zrobił Czerwony Kapturek, gdy spotkał Wilka ? (zaczął z nim rozmawiać)

Do czego Wilk namówił Czerwonego Kapturka ? (by zszedł z drogi i zerwał kwiaty dla Babci)

Jak wam się wydaje czego Czerwony Kapturek nie powinien powiedzieć wilkowi ? (dokąd idzie i po co)


Jak powinniśmy postępować, gdy nieznajomy zapyta nas o adres zamieszkania? (nie mówić adresu, nie rozmawiać i szybko odejść, odmówić głośnym słowem „NIE”!, w sytuacji zagrożenia: tupać, głośno krzyczeć, wzywać pomocy)

Morał bajki: Zawsze trzeba słuchać rodziców i nie rozmawiać z nieznajomymi!

Zapraszam teraz do zabaw ruchowych:

Zrób, tyle ile usłyszysz” – dzieci poruszają się po pokoju przy dowolnej muzyce. Rodzic zatrzymuje muzykę, klaszcze w dłonie (za każdym razem inna ilość klaśnięć) i podaje nazwę czynności, którą ma wykonać dziecko np. pajacyki, przysiady, skłony, podskoki itd. Dziecko liczy klaśnięcia i tyle razy wykonuje dane czynności.

Spacer do Babci” – dziecko stoi na dywanie, słucha opowieści rodzica i naśladuje wykonywane przez rodzica czynności.

Czerwony Kapturek idzie przez las (spacerujemy po pokoju). W ręku niesie koszyczek ze smakołykami (machamy ręką wzdłuż ciała). Rozgląda się i widzi drzewa: wysokie (stajemy na palcach, ręce wyciągnięte w górę) i niskie (przechodzimy do przysiadu). Obserwuje ptaki, które wirują nad jej głową (naśladujemy lot ptaków).
W całym lesie rosną cudowne kwiatki, które pięknie pachną (kucamy i głęboko wciągamy powietrze nosem). Z tych najpiękniejszych Czerwony Kapturek robi bukiecik dla swojej babci (wykonujemy skłony przedstawiające zbieranie kwiatków). Nagle dziewczynka widzi groźnego wilka. Szybko musi się ukryć (siadamy z głową między nogami). Na szczęście groźny wilk nie zauważył dziewczynki. Teraz może ona śmiało biec do swojej babuni (biegamy po pokoju).


A teraz pobawcie się w zabawę „ Co by było, gdyby…– przygotowanie krótkich scenek – ćwiczenie sposobów rozmawiania z obcym. Bardzo prosimy o zrobienie zdjęć w czasie zabawy, które wykorzystamy do naszego projektu.

Podpowiadam przykłady zwrotów, których powinniście używać w czasie tej zabawy:

* Przepraszam, ale nie znam Cię i nie będę z Tobą rozmawiać !
* Nie rozmawiam z nieznajomym !
* Proszę mnie nie zaczepiać !
* Odmówić słowem „NIE”, tupać, głośno krzyczeć, wzywać pomocy- zrobić hałas wokół siebie.

Co by było, gdyby…

…sympatycznie wyglądający pan podszedł do ciebie i poprosił, żebyś mu pomógł znaleźć pieska, który mu zginął?
…do drzwi zapukała nieznajoma pani i prosiła o wpuszczenie do domu, bo musi zatelefonować?
…gdybyś zgubiła się w supermarkecie?
…wybuchł pożar?
…ktoś podjechał samochodem i zapytał cię o drogę, powiedział, że nie słyszy, co mówisz i poprosił, żebyś podszedł bliżej?
…ktoś zadzwonił do domu, gdy jesteś sam i chciał rozmawiać z tatą?
…sąsiad przyszedł po ciebie do przedszkola i powiedział, że mama nie mogła przyjść?
…szedł i widział wolno jadący za tobą samochód?
…kolega spadł ze schodów i był nieprzytomny, a w domu nie było nikogo?


Jak mogłaby się zakończyć bajka pt. ,,Czerwony Kapturek”, gdyby Czerwony Kapturek nie rozmawiał w lesie z wilkiem? Narysujcie obrazki albo nagrajcie treść swojej bajki.

Wykonajcie poniższe karty pracy

Wielkość czcionki
Kontrast