NASZE ZMYSŁY

Witajcie Biedroneczki!

Widzimy, słyszymy, czujemy… ale na co dzień nie zastanawiamy się nad tym, dlaczego tak się dzieje. Dlatego dzisiaj porozmawiamy o ZMYSŁACH, o ich roli oraz funkcjach, które pełnią w organizmie.

Kartki4you Ekartka Dzień Dobry - Witam Cię Radośnie - Darmowe ekartki i życzenia

Na początek zabawa ruchowa – „Moje rączki gdzieś zniknęły”

KLIK

Piosenka „Sio zarazki”

KLIK

Pewnie już domyślacie się o jakich zmysłach będziemy dzisiaj mówić. A czy wiecie ile ich mamy?
Posłuchajcie wiersza i uważnie liczcie nasze zmysły ….
5 narządów zmysłu mamy,
zaraz wszystkie je poznamy:
Pierwszy narząd to jest ucho,
jak go zatkasz będzie głucho.
Jaki zmysł się tu pojawia?
Słuch! Wiadoma sprawa!
Drugi narząd to jest oko,
widzisz wszystko tak szeroko.
Jaki zmysł się tu pojawia?
Wzrok! Wiadoma sprawa!
Trzeci narząd to jest nos,
on wyczuje każdy sos.
Dzięki niemu zapachy czujemy.
Jaki to zmysł? Węch! Już wiemy!
Czwarty narząd do jedzenia,
buzia służy do mielenia
i poznajesz smaki nowe:
słodkie, gorzkie, no i słone.
Jaki zmysł się tu pojawia?
Smak – wiadoma sprawa!
Piąty narząd to kończyny,
dzięki nim dużo robimy.
Jaki zmysł się tu pojawia?
Dotyk! Jasna sprawa!
5 już zmysłów dobrze znamy,
teraz je przypominamy:
wzrok, słuch, zapach, dotyk, smak, już to umie każdy przedszkolak.

 

Ciężko zapamiętać? Posłuchajcie piosenki o zmysłach. Dzięki niej, już na pewno zapamiętacie ile mamy zmysłów i jakie…

Ile mamy zmysłów? SUPER !!! Mamy 5 zmysłów. Spróbujmy teraz rozwiązać zagadki. Pomogą nam one dopasować do każdego zmysłu odpowiedni narząd….
Narządy zmysłów, zmysły. Szósty zmysł - MEDYCYNA - STARTBOOK.COM
Smak niejeden rozpoznają,
słodkie, słone dobrze znają.
Czy jest kwaśna ta kapusta
to poznają moje…USTA
Pin by +84904341799 on stuff 4 edits | Animation studio, Celebrity big brother, Pop art
Podotykać chce wszystkiego,
i twardego i miękkiego.
Puszek miękki, twardy słoń.
To rozpozna moja… DŁOŃ
High Five GIFs. 110 Animated Images of This Gesture
Wszystkie nutki dobrze słyszy,
pozna nawet piski myszy.
Twój bzyk słyszy, mała mucho,
moje własne, czujne… UCHO
Poznańscy lekarze wszczepili pacjentowi implant ucha środkowego - Magazyn Informacyjny Osób Niepełnosprawnych „Nasze Sprawy”
Zapach każdy on poczuje,
czy coś pachnie, czy się psuje.
Czy to fiołek jest, czy wrzos,
to poczuje właśnie… NOS
Obrazy: Nos | Darmowe wektory, zdjęcia stockowe i PSD
Widzi wszystko doskonale
i kolory rozpoznaje.
Na mej głowie jest wysoko
moje własne, bystre… OKO
Blog użytkownika:Smietanka690/Moje gify :) | Fanowska My Little Pony Wiki | Fandom
Super !!! Powtórzmy to jeszcze raz:
WZROK – OKO
SŁUCH – UCHO
WĘCH – NOS
SMAK – USTA
DOTYK – DŁOŃ
A do czego potrzebne nam zmysły? Zobacz filmik a wszystkiego się dowiesz:

Dużo informacji. Zasłużyliście na chwilę „zmysłowych” zabaw 🙂

Ukryte owoce
Rodzic rozkłada kilka owoców. Dzieci obserwują, starając się zapamiętać ich kolejność. W kolejnym etapie, jeden owoc zostaje schowany, a zadaniem dzieci jest rozpoznanie, który z nich został ukryty.
Słuchamy uważnie
Rodzic wrzuca do metalowej puszki (garnka) określoną liczbę małych guzików (w zakresie 10), dzieci z zamkniętymi oczami liczą dźwięki wydawane przez puszkę i układają przed sobą tyle samo patyczków. Następnie rodzic wrzuca kamienie do miski wypełnionej wodą (za parawanem). Dzieci rysują na kartkach tyle kresek, ile dźwięków usłyszały.
Zagadkowe liczenie
Dzieci otrzymują od rodzica skarpetki wypełnione kasztanami (guzikami, cukierkami) Za pomocą dotyku – nie zaglądając do skarpetki – liczą ile kasztanów jest w każdej skarpetce i na końcu określają, w której było najwięcej, a w której najmniej kasztanów
Co to za potrawa
Rodzic przygotowuje produkty, owoce, warzywa o rożnych smakach. Mogą to być również inne produkty np. dżem, musztarda, majonez, keczup, miód, budyń itp. Zasłania dziecku oczy i podaje produkty do spróbowania. Dzieci odgadują nazwę potrawy, określają jaki ma smak i podają przykłady innych potraw o takim samym smaku.
Słoiki zapachowe
Trzeba przygotować pojemniki z zapachami. Idealnie nadadzą się do tego żółte pojemniczki z jajek Kinder Niespodzianka, ale może to być zwykła szklanka lub słoik. Można do nich wrzucić, np. miętę, skórki pomarańczy, zmieloną kawę, cynamon, bazylię, kminek, oregano, pieprz, wanilia, cebula, czosnek, jabłka, koperek, pietruszka, curry, czekolada itp. Zabawa polega na otwieraniu pojemników i zgadywaniu, co się w nich znajduje. Można też próbować odnajdywać takie same zapachy oraz opisywać zapachy – zapach jest przyjemny, nieprzyjemny, mocny, ostry, z czym się kojarzy, co przypomina.

Więcej zabaw znajdziecie w linku poniżej

Zabawa muzyczna „My klepiemy do rytmu”

Dla chętnych kilka zadań 🙂

A teraz zapraszamy na naszą pracę plastyczną
GNIOTEK SENSORYCZNY
To co będzie nam potrzebne do wykonania pracy:
– balon
– mąka
– włóczka
– lejek lub kawałek plastikowej butelki
– czarny mazak
– nożyczki
Drodzy Rodzice!
Gniotek – „rozładowacz stresu”, poprawia sprawność motoryczną rąk, dzięki właściwemu napięciu mięśniowemu rąk dziecko swobodnie rysuje kolorowe obrazki, bezbłędnie rysuje szlaczki.
Doskonały do wszelkiego rodzaju zabaw dotykowych. Zaleca się także dla dzieci, u których widoczny jest niepokój manipulacyjny (zaginanie kartek, skubanie skórek palców), podczas zabaw i rysowania. Gniotki mogą służyć także do rzucania w koszyk czyli poprawiać umiejętności celownicze 🙂

Dla Rodziców:

Integracja sensoryczna, inaczej sensomotoryczna, bazuje na podświadomym współdziałaniu zmysłów człowieka, które umożliwiają funkcjonowanie i wykonywanie codziennych czynności. Według A.J. Ayres „integracja sensoryczna to proces, w którym następuje organizacja dostarczanych do naszego organizmu wrażeń, tak by mogły być wykorzystywane w celowym, zakończonym sukcesem działaniu.” Zaburzenia sensoryczne pojawiają się dość szybko i są związane z układem nerwowym, który niewłaściwie organizuje bodźce zmysłowe. Takie zaburzenia nie mają związku z uszkodzeniem narządów zmysłów, np. krótkowzrocznością. Zaburzenia SI ujawniają się często u dzieci z wrodzonymi wadami układu nerwowego, słabszym układem nerwowym dziedziczonym po rodzicach, a także urodzonych z cesarskiego cięcia lub gdy matka przyjmowała w trakcie ciąży leki. Objawy zaburzenia integracji sensorycznej są dość proste do wykrycia, warto udać się do specjalisty, gdy coś nas niepokoi w zachowaniu dziecka. Oczywiście pojedynczy objaw nie świadczy od razu o istnieniu zaburzenia. Pewne zachowania mogą być po prostu reakcją na konkretne sytuacje, na przykład przemęczenie, zirytowanie, głód.

W integracji sensorycznej bierze się pod uwagę zmysły takie jak dotyk, równowaga i propriocepcja. To właśnie na identyfikacji dysfunkcji w tych obszarach diagnozuje się zaburzenia SI.

DOTYK

Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej nadwrażliwe na dotyk przesadnie reagują ból, nawet ten o niewielkim nasileniu. Długo narzekają nawet na drobne urazy. Nie lubią, jak są niespodziewanie dotykane, są szczególnie łaskotliwe. Często zdarza się, że narzekają na materiał ubrań, np. że jest zbyt szorstki lub drapie ich metka. Nie lubią czesać i myć włosów, unikają zabaw, przez które może się pobrudzić (na przykład lepienie w plastelinie, malowanie palcami, unika niektórych faktur, np. kleju, piasku).
Zaburzenia związane z dotykiem mogą przybrać przeciwległy tor – mowa wtedy o podwrażliwości, kiedy dziecko poszukuje kontaktu i bodźców w sposób agresywny (mocno się przytula, gryzie po ręku, uderza w ludzi, ściany), nie zwraca uwagi na skaleczenia, lubi się brudzić.

RÓWNOWAGA I RUCH (UKŁAD PROPRIOCEPTYWNY)

Podobnie jak w przypadku dotyku objawy dotyczące równowagi i ruchu mogą wskazywać na nadwrażliwość i podwrażliwość.
Nadwrażliwe dziecko unika zabaw i gier ruchowych, ma chorobę lokomocyjną, nie lubi wspinać się i przebywać na wysokości, nie lubi się huśtać, nie lubi, gdy ktoś nim porusza (na przykład próbuje rozhuśtać). Sprawia wrażenie słabego fizycznie dziecka, szybko się męczy.
Podwrażliwe natomiast ma problemy z równowagą, uwielbia huśtać się i kręcić karuzelach, często huśta się na krześle, lubi szybkość i jest ciągle w ruchu. O podwrażliwości mogą świadczyć nawet subtelne sygnały, na przykład podpieranie głowy podczas rysowania lub pisania.

SŁUCH

Dziecko zasłania uszy, gdy słyszy niektóre dźwięki albo muzykę – jest bardzo wrażliwe na bodźce słuchowe. Nie lubi przebywać w miejscach, gdzie jest głośno – jest zirytowane, pobudzone, zdekoncentrowane. Myli się podczas wykonywania poleceń słownych, potrzebuje powtórzenia. Nie przepada za zabawkami i przedmiotami, które wydają dźwięki.

WZROK

Dziecko jest nadwrażliwe na światło i nie lubi, gdy wokół niego jest zbyt wiele bodźców wzrokowych – mruży oczy, gdy jest słonecznie, preferuje półmrok. Ma problemy z czytaniem i przepisywaniem z tablicy. Nie potrafi skupić wzroku na jednym przedmiocie przez dłuższy czas. W przypadku podwrażliwości – przeciwnie – jest pobudzony, gdy otoczony jest przez wiele bodźców wzrokowych, dąży do nich.

WĘCH

Nadwrażliwość na bodźce węchowe objawia się na przykład częstym zatykaniem nosa, mówieniem, że coś w pobliżu brzydko pachnie. Nadwrażliwe dzieci preferują potrawy o łagodnym smaku, nie lubią intensywnych zapachów, takich jak perfumy, przyprawy, mydło. Mają odruch wymiotny w stosunku do niektórych zapachów.
Podwrażliwe natomiast wąchają rzeczy nawet te nienadające się do spożycia, lubią mocno przyprawione dania, nie potrafią rozróżnić zapachu, ignorują nawet ostre i niezbyt przyjemne zapachy.

SI obejmuje także zaburzenia w zakresie uwagi i zachowania. Są to: nerwowość, nadpobudliwość, impulsywność. Dziecko jest niespokojne, gdy musi pozostać w ciszy lub się skoncentrować, ma zmienny nastrój, szybko się rozprasza, ma problemy ze skupieniem się na jednym zadaniu.

Zaburzenia integracji sensorycznej u dzieci w wieku szkolnym i dorosłych mogą mieć dodatkowe objawy: na przykład słabe wyczucie odległości (stawanie za blisko ludzi, przedmiotów), mylenie kierunków, słaba koordynacja podczas gier sportowych, problemy emocjonalne (obrażanie się, upartość, agresywność), niska samoocena, brak wiary we własne możliwości, problemy z uczeniem się nowych aktywności.

Zaburzenia integracji sensorycznej – czy można je wyleczyć?

Im dziecko starsze (zwłaszcza po 9 roku życia), tym mniejsza ilość objawów powinna uzasadniać skierowanie na odpowiednie badania. Najlepsze efekty terapii integracji sensorycznej są osiągalne zanim dziecko osiągnie 10 rok życia. Najnowsze badania dotyczące plastyczności mózgu zachęcają jednak do podejmowania terapii nawet w wieku dorosłym.

Miłego dnia i dużo słoneczka 🙂
Pani Magda
Wielkość czcionki
Kontrast