MOTYLEK, MOTYLEK…

Witajcie drogie Biedroneczki!

Czy pamiętacie piosenkę, której się uczyliśmy: Motylek, motylek fruwa nad łąką…

Przez chwilę rozmawia z piękną biedronką…

 

Na samym początku przygotowałam dla Was piękną bajkę o… przyjaźni,

motylku i innych zwierzątkach żyjących na łące. Posłuchajcie 🙂

MUZYKA PRZYJAŹNI

Odpowiedz na pytania:

  • Dlaczego gąsienica Lili czuła się samotna?
  • O co poprosiła biedronki?
  • Dlaczego biedronki nie chciały się z nią bawić? Jak się wtedy czuła?
  • Kogo jeszcze gąsieniczka poprosiła, aby został jej przyjacielem?
  • Jak zareagowała żabka na widok gąsienicy?
  • Co Lili zobaczyła w kałuży?
  • Po co gąsienica codziennie przychodziła pod kępkę niezapominajek?
  • Dlaczego gąsienica zniknęła na wiele dni?
  • Kto okazał się prawdziwym przyjacielem gąsienicy?
  • Jak zakończyła się bajka?

Spróbujcie sobie wyobrazić, że znajdujecie się na pięknej, zielonej łące i jesteście wspaniałymi motylkami. A więc… fruwajcie, fruwajcie ile sił w Waszych skrzydełkach:

Zobaczcie teraz, w jaki sposób rozwija się motylek – dokładniej nazywamy ten proces cyklem rozwojowym motyla:

Jak już pewnie wiecie gąsieniczka wykluwa się z jajeczek. A czy widzieliście kiedyś taką gąsienice? Gdzie je spotkaliście? Zwróciliście wtedy uwagę na to, że liście wokół nich były poobgryzane? To sprawka gąsienic!! One są po prostu niesłychanymi żarłokami. Zjedzenie dużego liścia zajmuje im ledwie chwilę.

Skoro mówimy o gąsieniczkach. Czy pamiętacie,jak sami tworzyliśmy ogrooomną gąsienice i tańczyliśmy? Zatańczcie razem z nami:

GĄSIENICA BASI

Kiedy taka gąsieniczka naje się do syta, zamyka się w kokonie. Przypomina on tkaninę, która szczelnie owija jej ciało. Czy chcielibyście schować się w kokonie? To na co czekacie?! Poproście rodzica, by owinął Was szczelnie w kocyk. Spróbujcie tak chwilkę wytrzymać. W kokonach gąsienice zapadają w długi sen. A kiedy się z niego budzą, są całkowicie zmienione. W tym czasie powstają z nich motyle:

Wykonajcie własny cykl rozwojowy motyli. Możecie do tego wykorzystać poniższe karty, albo przygotować je według własnego pomysłu:

Wiecie, w jaki sposób możecie także wykonać cykl życia motyla?

Będzie Wam do tego potrzebny:

  • papierowy talerzyk;
  • zielony papier;
  • klej;
  • nożyczki;
  • jeden malutki makaronik – zacierek;
  • jeden makaronik – świderek;
  • jeden makaronik – muszelka;
  • jeden makaronik – kokardka.
  1. Rysujemy pionową i poziomą kreskę, by podzielić talerzyk na cztery równe części.
  2. Wycinamy z zielonego papieru 4 listki, a następnie przyklejamy po jednym na każdej części.
  3. Na liściu w lewym górnym rogu naklejamy kilka malutkich makaroników (zacierki).
  4. Na liściu w prawym górnym rogu naklejamy jeden świderek.
  5. Na liściu w prawym dolnym rogu naklejamy jedną muszelkę.
  6. Na liściu w lewym dolnym rogu naklejamy jedną wstążkę.
  7. Spróbujcie podpisać dany etap rozwoju motylka.

A teraz przenieś kolorowe kółka motyla za pomocą słomki (zasysając papierowe kółka). Kółka możesz umieszczać na podstawie wzorów lub według własnego pomysłu.

Spójrzcie i powiedzcie: gdzie tym razem ukrył się motylek?

Pewnie wiecie, że w Polsce możemy spotkać mnóstwo gatunków motyli. Poniżej jest przedstawionych kilka z nich. Opisz jak wygląda dany motylek, jakie ma kolory, które są do siebie podobne, a które się czymś różnią. A Tobie? Który motylek podoba się najbardziej?

Wykonaj poniższe karty pracy:

OZDÓB SKRZYDŁA MOTYLA

A tutaj, tak dla refleksji – coś dla Rodziców 🙂

POWODZENIA! 

 

 

 

 

Wielkość czcionki
Kontrast